• دسته‌بندی نشده
  • 0

مساجد کمبود فضاهای فرهنگی مدارس را جبران کنند

علی رمضانی، مدیرکل امور فرهنگی و هنری وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه اوایل انقلاب اسلامی بیشتر فعالیت‌های فرهنگی در مساجد شکل می‌گرفت، گفت: برای اینکه امروز نیز بتوانیم بین مساجد و آموزش و پرورش ارتباط برقرار کنیم به سه محور مشارکت خانواده، ایجاد زیر ساخت‌ها از سوی مساجد و فعالیت مدارس نیازمندیم.

وی با بیان اینکه این اداره کل با دارا بودن هزار و 200 کانون فرهنگی – تربیتی و 320 اردوگاه در سطح کشور، فعالیت‌های مختلف فرهنگی و هنری را برای دانش آموزان اجرایی می‌کند، عنوان کرد: این آمادگی از سوی آموزش و پرورش وجود دارد که فعالیت‌های فرهنگی و هنری را برای دانش آموزان در مساجد نیز اجرایی کند. این ارتباط سازنده بین آموزش و پرورش و بسیج به وجود آمده و خروجی آن برپایی اردوهای راهیان نور است که با استقبال چشمگیر دانش آموزان مواجه شده است. این ارتباط با مساجد نیز در حال شکل گیری است که از جمله می‌توان به طرح پیوند مسجد و مدرسه اشاره کرد.

مدیرکل امور فرهنگی و هنری وزارت آموزش و پرورش بر ضرورت غنی سازی اوقات فراغت دانش آموزان با تمسک به حضور آنان در مساجد تأکید و تصریح کرد: مساجد از بهترین اماکن فرهنگی هستند که هرگونه فعالیتی در این اماکن مذهبی می‌تواند نتیجه تربیتی دو چندان داشته باشد.

رمضانی خواستار تعامل بیشتر مدارس با مساجد شد و گفت: ظرفیت‌های بی‌نظیری وجود دارد و خانواده‌ها علاقه‌مندی زیادی به حضور فرزندانشان در مساجد دارند؛ بنابراین باید زیرساخت‌ها آماده شود تا دانش آموزان به مسجد ورود پیدا کنند.

تحقق تربیت دینی در مساجد آسان‌تر است

وی تحقق تربیت دینی در مساجد را بسیار آسان‌تر از سایر مراکز دانست و گفت: فعالیت‌های مختلف فرهنگی و هنری که دانش آموزان در مساجد انجام می‌دهند در معرض دید عموم مردم نیز قرار می‌گیرد و بازخوردهای متنوعی را در پی دارد که همین امر به تشویق آنان منجر می‌شود، بنابراین فعالیت‌هایی که در مساجد صورت می‌گیرد به طور حتم از تأثیر دوچندانی نسبت به سایر مراکز برخوردار است، ضمن اینکه خانواده‌ها از فضایی که کودکان و نوجوانان خود در آن حضور دارند اطمینان خاطر دارند.

رمضانی با بیان اینکه ارتباط کنونی بین مساجد و مدارس بسیار مطلوب است، اظهار کرد: اگر توقع فعالیت بیشتر وجود دارد به دلیل ظرفیت‌های بی‌نظیر همکاری و همچنین اثرات مثبتی است که می‌تواند در پی داشته باشد. علاقه‌مند کردن دانش آموزان به مساجد امری است که پیش از آنکه مدرسه بتواند به آن ورود پیدا کند، باید از سوی مساجد صوت گیرد و زیر ساخت‌های آن توسط این اماکن مذهبی مهیا شود.

مدیرکل امور فرهنگی و هنری وزارت آموزش و پرورش مشارکت دهی به دانش آموزان در اداره مساجد و همچنین اجرای برنامه‌های مختلف را از جمله عواملی دانست که می‌تواند منجر به ترغیب آنان برای حضور در این اماکن مذهبی شود و اظهار کرد: نسل امروز دانش آموزانی فعال و باهوش هستند که توانمندی‌های زیادی دارند و می‌توانند اداره امور را بر عهده گیرند، اگر آنها دریابند که مسجد مکانی است که به آنها اعتماد دارد و امور را به آنان واگذار می‌کند، جذب آن می‌شوند.

انتخاب مسجد به عنوان جایگاه دورهمی‌های دوستانه

مدیرکل فرهنگی هنری وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: در حال حاضر مدارسی که در کنار مساجد بنا شده‌اند موظف هستند نماز جماعت را در این اماکن مذهبی برپا کنند. این ارتباطات اولیه شکل گرفته و به خوبی نیز به پیش می‌رود، اما حد ایده آل آن است که دانش آموزان خودشان در خارج از ساعات آموزشی مدارس به صورت انتخابی راه مساجد را در پیش بگیرند و مسجد را کانونی برای فعالیت و تفریح و حتی دورهمی‌های دوستانه خود بدانند.

رمضانی روزهای پنجشنبه که مدارس تعطیل است را زمان مناسبی برای حضور دانش‌آموزان در مساجد ارزیابی و عنوان کرد: مساجد می‌توانند به کمک مدارس بیایند چرا که آموزش و پرورش با کمبود فضاهای فرهنگی مواجه است و مساجد توانایی رفع این خلأ را دارند. مساجد می‌توانند به این موضوع ورود پیدا کنند و اوقات غنی‌تری را در روز تعطیل پنجشنبه برای دانش‌آموزان مهیا کنند.

وی با تأکید بر اینکه هر چه میزان آسیب‌های اجتماعی دانش آموزان بیشتر شود نیاز ما به فعالیت مساجد برای جذب کودکان و نوجوانان نیز بیشتر می‌شود، بیان کرد: نقاشی، تئاتر، سرود، داستان گویی، خوشنویسی و … جزو فعالیت‌هایی هستند که در مساجد نیز قابلیت اجرایی شدن دارند.

مدیرکل فرهنگی هنری وزارت آموزش و پرورش در پایان سخنان خود یادآور شد: آسیب‌های اجتماعی متعددی امروز نوجوانان و جوانان را تهدید می‌کند اما متمایل کردن دانش آموزان به مساجد واجرای برنامه‌های فرهنگی و هنری در این اماکن سبب می‌شود پایگاهی دوستانه پیدا کنند، از این رهگذر مسئولین مساجد و امام جماعت می‌توانند به بهترین نحو عمل کنند و از حضور دانش آموزان برای انتقال مفاهیم دینی و ارزشی نیز استفاده کنند و در خلال همین فعالیت‌های هنری و فرهنگی نیز به ارائه مفاهیم دینی و قرآنی بپردازند چرا که هر چه مفاهیم به صورت غیرمستقیم‌ به دانش آموزان ارائه شود، میزان پذیرش آنان بیشتر می‌شود.

 

شما ممکن است این را هم بپسندید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *