• دسته‌بندی نشده
  • 0

بررسی چرایی دگرگونی‌های گروه مرجع در بین دانشجویان

چکیده

هدف: نوشتار حاضر به بررسی چرایی دگرگونی‌های گروه مرجع در بین دانشجویان پرداخته است. روش: انجام تحقیق حاضر به شیوۀ فراتحلیل است و هر پژوهش به عنوان یک واحد تحلیل در فراتحلیل حاضر است. جامعۀ آماری، شامل متون پژوهشی در خصوص گروه مرجع دانشجویان در پنج سال اخیر است. یافته‌ها: در مجموع گروه های مرجع و دیگرانِ مهم، اکثریت قابل توجهی از دانشجویان در عرصه‌های مختلف، نمایندگان فرهنگ بومی(دینی و ملی) جامعۀ ایران‌اند. همچنین اکثر دانشجویان دارای تمایلات مذهبی، جوانمردانه و مردمی، اصلاح‌طلبانه، عدالت‌خواهانه و ضداستعماری و مخالف با سلطۀ بیگانگان‌اند و قهرمانان و نمادهای این عرصه‌ها در میان دیگرانِ مهم و شخصیتهای مورد علاقۀ آنان جایگاه ممتازی دارند. نتیجه‌گیری: الگوپذیری از والدین به‌عنوان گروه مرجع و مؤثرترین عامل جامعه‌پذیری برای پسران نسبت به دختران تضعیف شده است؛ پیشنهاد می‌شود از طریق کانال های آموزشی و اطلاع‌رسانی فرصتهایی به‌وجود آید تا با تقویت کارکرد، جاذبه و پویایی خانواده‌ها، جایگاه خانواده در بین پسران نیز احیا شود. برای رسیدن به این هدف، جامعۀ دانشگاهی و گروه همسالان به عنوان دو گروه مورد پذیرش پسران می‌توانند کمک و نقش چشمگیر داشته باشند. لازم است آموزش و پرورش تأثیر زیادی در ارائۀ الگوهای رفتاری داشته باشد طبق نتایج بدست آمده از این تحقیق، آموزش و پرورش نقش مؤثری را ایفا می‌کند. تدوین اهداف فرهنگی صحیح جامعه منطبق بر‌ ارزش های‌ دینی و ملی و انطباق برنامه‌های اقتصادی و توسعۀ کشور بر این اهداف بسیار مهم است

کلیدواژه ها: گروه مرجع؛ دانشجویان؛ جوانان؛ دیگرانِ مهم؛ ارزشها و هنجارهای اجتماعی؛ خانواده و گروه دوستان

نویسندگان:

جعفر هزار جریبی: استاد دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی

رضا صفری شالی: استادیار گروه علوم اجتماعی دانشگاه خوارزمی

فصلنامه فرهنگ در دانشگاه اسلامی – دوره 6، شماره 18، بهار 1395.

برای مشاهده کامل مقاله روی فایل مقابل کلیک کنید.   

شما ممکن است این را هم بپسندید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *